Monday, December 28, 2009

MASAM MANIS 2009

SUKA DUKA SUKAN NEGARA...
2009 bakal melabuhkan tirainya ... 2010 datang dengan misi dan impian baru bagi seluruh rakyat Malaysia. tidak terlepas dalam arena sukan.. pelbagai peristiwa suka duka salih berganti datang dan pergi.. cuma cara kite menilai baik buruk nya apa yang telah berlaku dan mungkin akan terus berlaku.. pengajaran terlalu banyak bagi mereka yang menterjemahkan sesuatu yang berlaku itu kepada nilai yang positif. Namun sekiranya kita masih mentafsir apa yang berlaku itu sebagai putaran normal maka tidak banyaklah pembaharuan yang boleh kita manfaatkan.
Pencapaian 2009 tidaklah begitu teruk. kita masih mampu mempetahankan beberapa nama di peringkat antarabangsa. Nicol, Chong Wei, Penerjun Negara, Azizulhasni dan beberapa nama lain masih mampu membuatkan kita tersenyum.. kejayaan skuad B23 Bolasepak Malaysia mampu merai pingat emas selepas 20 tahun boleh di anggap satu semburan pewangi yang boleh dihidu oleh semua.. jumlah pungutan pingat di Sukan Sea Laos juga boleh di anggap cemerlang apa bila mampu melepasi had sasaran. disebalik keharuman itu terselit juga cerita duka. cerita skuad badminton nya walaupun ada manis nya.. skuad sepak takraw sehingga kini bertelagah, entah dima puncanya, siapa salah siapa benar, ISN dan MSN (sebulu kah mereka??) Hoki yang nampak penurunan. apa peracangan , apakah rombakan.. apakah strategi sama-sama kita nantikan..
Berdepan denagn tahun 2010 lebih banyak cabaran menanti.. jika masalah dalam selimut belum selesai agak sukar untuk menduga lautan luas. banyak benda yang perlu diperbetulkan.. tapi bagiamana ?? pegawai pun boleh ponteng konvensyen Sukan.. tak faham..!!!. Politik dalam sukan masih belum reda.. mencari populariti dengan menjadi orang kuat dalam persatuan sukan.. kini mungkin agak reda kerana Pilihanraya Umum jauh lagi.. kurang kan politik dalam sukan lebih profesional..
JOM KITA BERI PENDAPAT BAGI MEMAJUKAN SUKAN NEGARA..


No comments: