Wednesday, October 6, 2010

SUKAN DARI AKAR UMBI

PERSOALANNYA!!!!?????



Adakah anda sebagai ibubapa kepada anak2 merelakan anak anda terlibat secara serius dalam sukan di Malaysia agar kerjaya nya nanti menjadi "AHLI SUKAN NEGARA". Apa jaminan masa depan anak-anak jika terhenti setengah jalan.. apa bekalan mereka...??? apa pendapat anda ???

2 comments:

Anonymous said...

salam sejahtera,saya melihat perkara ini sebagai cabaran kepada saya sbg bapa kepada anak-anak saya dan perspektif saya juga terhadap pembangunan sukan negara.

1.Sebagai bapa kepada anak-anak. setiap ibubapa sudah pasti mahukan yang terbaik untuk anak2 dalam segala hal pun. juga begitu dengan saya. berkesempatan bekerja dengan atlet2 level nasional tempohari membuka mata saya selain pernah menjadi ketua unit di sebuah persatuan bolasepak terkaya di Malaysia. memang saya sendiri punyai keraguan untuk membentuk anak saya menjadi ahli sukan peringkat mewakili negara. Pendapatan yang tidak menentu selain tiada jaminan kerajaan untuk memastikan setiap altet adalah aset negara juga menjadi faktor kemusyikilan yang wujud dalam diri. Namunbegitu, saya sangat percaya bahawa sukan-sukan yang boleh didik untuk anak-anak dan digilap untuk menjadi atlet negara mestilah sukan-sukan bersifat individu seperti sukan squasy,tenis,golf renang dsb. dan sudah pasti tidak pula kepada cara-acara berpasukan walaupun ianya popular seperti bolasepak,hoki dsb...

2.Pembangunan sukan negara. Negara akan berhadapan dengan masalah kekurangan bakat baru sekiranya sokongan tidak diberi oleh ibubapa.Jika semua ibubapa berpendirian untuk tidak menyokong usaha penganjur atau badan sukan untuk mencipta bakat bakat baru akan akhirnya menyebabkan tiada sumber baru.

oleh itu,saya sendiri sebagai baak-pa menggalakkan anak2 saya supaya cenderung kepada aktiviti2 sukan yang mereka suka. akan tetapi agak berat untuk lepaskan mereka untuk bercita2 menjadikan sukan sebagai kerjaya.....melainkan ada mekanisme baru dalam pentadbiran sukan negara (sudah pasti bukan didokong oleh pentadbiran kerajaan sekarang....)ITU PASTI!!!

...mendepani zaman...
http://mohdzaihan.blogspot.com/

CIK TOM said...

ntah..belum kahwin..hihi...mohd zaihan tue boleh buat entry 1 lagi...huhu