Monday, May 18, 2009

MASAK NASI..


'masak nasi" mudah bunyi nye bukan... tapi tidak semuadah masak air.. atau megi.. dengan teknologi mungkin masak nasi jadi lebih mudah.. bagi mereka yang mecari kelainan mungkin ada ilmu yang terselindung dalam teknik masak nasi ini..

Pelbagai cara orang masak nasi.. dulu masa di kebun (zaman aku kecik-kecik) masak nasi guna kayu api.. periuk tembaga.. maklum la masa tu duk kampung.. kemudian aku sempat zaman guna dapur minyak tanah.. zaman makin berubah... kemudian dah ada dapur gas.. makin mudah.. sekarang lagi mudah bila ada periuk nasi elektrik.. tu pun ramai juga yang tidak berapa pandai nak masak... kalau nak lagi mudah pegi kedai beli je nasi..

Tentera pun ada cara tersendiri untuk masak nasi.. mungkin anda pernah dengar masak nasi ala tentera.. ada yang kata mudah dan ada yang kata susah, dalam rekreasi teknik ini kebiasaan nye di amalkan.. lebih efisen.. bila pergi lebih advance dalam rekreasi ada lagi cara lain untuk masak nasi..

Masak nasi dalam buluh, mungkin sudah ramai yang tau teknik ini. kerana teknik nya lebih kurang masak lemang. tapi masak nasi dalam AIR KOTAK.. bagai mana cara nye??
nak merasai pengalam kawan-kawan yang pernah laluinye jom la..berprogram bersama saya dan rakan-rakan.. yang pasti nye aktiviti sebegini menguji kesabaran dan menguji kecekapan.. ada ilmu yang boleh dipelajari di sebalik apa yang anda lakukan..

kalau berminat hubungilah kami..

xplore adventure - angah 013 3763698
nature mind outdoor - nas 013 3337606

cuba ... jangan tak cuba..

making life an adventure..

3 comments:

linda khalid said...

skarang sape yang slalu masak nasik, abg nas? abg nas ke irna? ke auni? heheh

PeAr said...

Menarik nie bro...

Baby said...

wow... lemang.. or naftin dh pernah cuba...

tapi dalam air kotak ni belom lagi...
pelik jugak masak nasik dlm air kotak. x terbakar ke kotak tu??