Monday, August 17, 2009

NUANG LAGI!!!!!!


Kenapa ni?? bila ada berita tidak baik je gunung nuang.. ada berita gunung nuang je berita tak baik... malam tadi (16 August 2009) dalam berita TV3 ada lagi.Ni budak Pengakap pula.. saya pun bekas ahli pengakap.. malu juga rasanya.. huhhh jenuh juga nak pikir .... kat mana sebenarnya yang tak kena?? orang yang datang ke atau memnag gunung tu sendiri yang tak kena?? kalau nak ikut cerita mistik la kan setahu saya Gunung Tebu (Besut, Terengganu) lagi mantap.. tak banyak pulak cerita nya... walau pun saya sendiri pernah mengalami nya..asyik-asyik gunung nuang.. mungkin juga lokasi Gunung Nuang ini dekat dengan bandar..dan KL. jadi beritanya mudah sampai... Mungkin juga .....
Macam- macam andaian yang boleh dibuat dan boleh dizahirkan.. namun silap nya dimana.. pada saya sebagai salah seorang dari penminat gunung semua nya adalah terletak kepada pengunjung itu sendiri.. ia merangkumi banyak perkara.. Pengalaman, pengetahuan, akhlak, niat, langkah keselamatan awal, ilmu dan latihan. apa yang saya perhatikan sebelum ini ramai yang ambil mudah dalam proses persedian, pendakian dan perancangan. mungkin dek kerana gunung ini tidak begitu tinggi. dan tidak begitu mencabar.. kerana pelari ladi Kenya boleh menghabis kan larian dari kaki gunung ke puncak dan berpatah balik hanya memakan masa selama dua jam lebih. yang paling penting !!!!

Jangan Buat Bodoh Sombong!!! Tak Tahu Tanya!!!! Tak pasti tanya orang!! Jangan buat pandai-pandai.. Inform pihak berkuasa( Polis, Jabatan Hutan).. ambil guide lagi bagus..

2 comments:

Saffa said...

Uish. Nuang lagi. Budak pengakap ni budak high school? Pergi sendiri-sendiri? Sesat kat mana lah tu? =.="

Dencyl Cheah said...

lain kali kalau tak tahu apa-apa,tolong jangan post maklumat yang salah di blog ini.saya merupakan salah satu perserta pengembaraan ini dan sayalah boleh diangap pengakap yang sesat itu.sebenarnya,saya dan beberapa lagi pengakap sedang berkhemah di separuh jalan ke Kem Pacat kerana sedang menyelamatkan seorang yang tercedera.kami cuma meminta untuk makanan,minuman dan stretcher untul membantu pesakit tersebut.yang ini bodoh sangat nak percaya berita tv 3.kita bukannya nak berlagak dan kita cuma meminta pertolongan dari camper yang sedang turun ke kem pacat kerana kami tidak dapat menghubungi orang lain kerana tiada signal.kami juga diiringi 2 orang yang berpengalaman mendaki gunung nuang.jadi jangan kata pengakap sombong.